Plaatje hierboven: IDF-chef van de generale staf luitenant-generaal Aviv Kochavi (links) en IAF-commandant generaal-majoor Amikam Norkin (rechts) bevorderen de 105-jarige IAF-oprichter Alex Ziloni tot de rang van kolonel, 19 februari 2021 [beeldbron: IDF Twitter]
Israëls beste militaire leider was vrijdag aanwezig voor de promotie van de 105-jarige Alex Ziloni, tot de rang van kolonel ter ere van zijn “vele decennia van toewijding aan de staat Israël”, aldus de Israel Defense Forces in een verklaring.
Alex Ziloni (plaatje rechts in IAF-dienst), die vanuit Polen naar het land kwam toen hij nog maar 5 jaar oud was en tijdens de Tweede Wereldoorlog als ingenieur bij de Royal Air Force diende, werd een van de oprichters van de Israëlische luchtmacht.
In mei 1948, dezelfde tijd dat het land werd geboren, waren 95 procent van de gevechtsklare bemanningen van de luchtmacht veteranen uit de Tweede Wereldoorlog, voornamelijk uit Engelssprekende landen. Ziloni diende tot 1960 in het korps en nam deel aan luchtoperaties tijdens de Suez-crisis.
Hij ging met pensioen met de rang van luitenant-kolonel en diende als militair attaché in Washington. In januari 1948 onderhandelde Ziloni over de aankoop van 21 eenmotorige, lichtgewicht Auster-vliegtuigen van de Britten. “Toen het ministerie van Buitenlandse Zaken in Londen hoorde van de verkoop van het vliegtuig, kwam er een onmiddellijke en zeer boze reactie”, aldus de archieven van Machal, de overzeese IDF-vrijwilligersorganisatie.
Groot-Brittannië had een embargo ingesteld op de verzending van vliegtuigen en uitrusting naar Israël en bleef gepantserde auto’s, machinegeweren, artillerie, gevechtsvliegtuigen, antitankkanonnen en antitankgranaten leveren aan Egypte, Irak en Jordanië “ter voorbereiding op het komende conflict,” legde Machal uit.
De Britten behielden ook het 7.000 man sterke Trans-Jordaanse leger, dat werd geleid door Britse officieren. Machal vertelde:
Deze kleine vliegtuigen hebben geweldig werk geleverd. Ze werden bemand door een piloot en bommenwerper en werden gebruikt voor het bombarderen van de vijand met kleine bommen die handmatig op de doelen werden geworpen; Voor luchtverkenning; Communicatie; Voor het vervoeren van voedsel en medicijnen; En voor het vervoeren van ziek en gewond personeel.
IAF luchtmacht, de beste van de wereld
Het is natuurlijk subjectief om te zeggen dat Israëls luchtmacht de beste van de wereld is. De Amerikanen zullen zeggen dat zij beter zijn. Maar die hebben dan ook het allerbeste materiaal en heel veel geld. Israël heeft een veel kleiner budget en een kleinere luchtvloot.
Maar toch zijn er Israëlische acties geweest die de Amerikanen niet snel zullen overtreffen: aanval op kernreactor Irak; de vernietiging van de hele luchtmacht van Egypte en Syrië in een paar dagen in 1967, enz.
Dienen bij de luchtmacht is de meest gewilde baan in Israël. De luchtmacht is haast heilig; de luchtmacht vormt de ruggengraat van het Israëlische leger. Daarom komen alleen de besten erin. Negentig procent van de aanmeldingen valt uiteindelijk af. De concurrentie is moordend en de verantwoordelijkheid is enorm.
Er drukt een enorme last op de schouders van de piloten. Zij moeten doelen aanvallen in omringende landen en zelfs ver weg: Irak, Tunesië en Entebbe. Slechts weinige luchtmachten in de wereld hebben zoveel oorlogservaring als de Israëlische. Er zijn duizenden vijandelijke toestellen neergeschoten en er is gevochten tegen Arabische, Russische en zelfs Noord-Koreaanse piloten.
Innovatie is het toverwoord bij de Israëlische luchtmacht. De toestellen die het van de VS koopt hebben allemaal veranderingen ondergaan vooral op elektronisch gebied. Ook is Israël koploper op het gebied van onbemande toestellen.
Al deze innovaties hebben ertoe geleid dat er spectaculaire operaties konden worden uitgevoerd, zoals het bombardement op de kernreactor in Bagdad en op het hoofdkwartier van de PLO in Tunis. Ook wordt er momenteel geoefend op aanvallen op Iran om daar kernreactors te treffen.
De Israëlische luchtmacht is zo goed omdat het simpelweg goed moét zijn…. om Israël te laten overleven!