Tijdens de maand mei was er in de jaren ’60 en ’70 een ware stormloop van begijntjes en kwezelkes naar het veldkappeleke in Baalrode. Gedurende die periode konden wij er als hitsige pubers niet terecht voor onze vrije experimenten op het gebied van ontluikende liefdes, want de katholieke madammekes moesten er dan aan hun gerief komen. Achteraf bekeken was er toch een interessant raakvlak tussen beide partijen die genoegdoening zochten rond het kappeleke. Wij deelden immers – door onze jonge opstoten van testosteron – een drang naar opperste vervoering, als het kon een climax, met de vrouwelijke prevelaars die zich daar in trance kwamen bidden, die daar op hun knieën vielen, met hun gat aanbiddelijk naar de hemel gericht. Het was een christelijk schouwspel van bereidwillige vrouwen die hun ziel en lichaam wilden schenken aan God de Heer, en als die niet geïnteresseerd was, aan zijn zoon Jezus, in de veronderstelling dat die heteroseksueel was.

Ik had het persoonlijk meer voor moeder Maria, de veldkapel was ook aan haar gewijd. Zij stond er permanent devoot te wachten op ons – volgens mij toch – ik zie zo nog haar dubbelzinnig preutse blikken, maar als ik diep in haar ogen keek, ontwaarde ik de warmte van een heuse dame, met haar maagdelijkheid had ik niks. Maria was, volgens de normen van die tijd, een landelijk opwindende attractie, een heetgebakerde aantrekkingspool, alles aan dat stenen madammeke riep en schreeuwde van een niet te bedwingen frivoliteit. Haar ganse gezicht vertoonde barsten (krampachtige toegevingen) van goddelijke zwoelte en stille erotiek.

Een keer is het daar bijna fout gelopen in het veld, er geschiedde net geen harde confrontatie tussen de kappelekesgangers die er om uiteenlopende redenen hun spel wilden komen etaleren, allebei pikant bevlogen, de enen sacraal, de anderen hormonaal, zie het reeds besproken raakvlak. Ik tracht de feiten na meer dan een halve eeuw objectief te reconstrueren. Het zat hem zo, wij waren eerst aangekomen bij ons Maria, wij lagen daar al plat en deden alsof we baden, in gedachten speelden zich andere taferelen af, maar het beeld voor ons bleef onbeweeglijk, en niet reageren is tolereren, was ook toen al de vaste regel.
Maar anderzijds, het was reeds de maand mei, dus de lokale dames hadden er normaal gezien recht op hun veldbedevaart, wat ook hun diepere beweegreden mocht zijn. Ik hield me in die tijd nog niet bezig met onbewuste drijfveren die via de obscure katholieke praktijken enkel maar naar geilheid en seks leidden. Djeezes, ieder diertje zijn pleziertje.

Volgens de correcte geschiedschrijving moet ik hier de diverse deelnemers aan het ogenschijnlijk tegenstrijdige spel vermelden. Hier volgt de opstelling van beide groepen: ik was vergezeld van mijn goede kameraden Sjors (18) en Sjimmie (16), dat waren de broers van de aanminnelijke Tiny (17). Deze laatste nimf was verhinderd om aanwezig te zijn, ondanks mijn haast ziekelijk verzoek aan de broertjes – ik denk dat ik verliefd op haar was – het bleek dat ze liever thuis en kuis bleef, soit. De vrouwelijke tegenpartij die kerkelijk verplicht kwam bidden en hoopte op wat kriebels voor de ziel en enige lijfelijke verlichting, bestond uit Irmina (18) en haar tweelingzusjes Bea en Lea, allebei (uiteraard) 16 jaar, zoals ik.

Was me dat daar een begankenis, dit waren eigenlijk pronte meisjes, geen volkse madammen zoals gewoonlijk, weliswaar wonend in ons dorp der billijkheid, dus met de nodige rechten op het veldkappeleke. Wat konden wij anders doen dan plaatsmaken en wat schaapachtig lachen, onze jongensblikken vanzelfsprekend gericht op de schitterende rondborstigheid die ons met instemming van moeder Maria werd aangeboden, gelijk als in de seksboekskes, maar dan gratis en in het echt. Jawadde, wij kregen daar drie boezems om ons oren geslingerd, in die maten dat wij even vergaten om door te gaan met bidden. Maar dat laatste wilden de zusjes ook niet, zij kwamen even uitrusten zeiden ze. Dus werden de nodige spreidstanden aangenomen opdat ieder aan zijn trekken zou komen, ik zag dat Sjors zich nogal bekommerde om Irmina, Sjimmie en ikzelf vonden dat Bea en Lea eveneens de geschikte voorzieningen hadden om ons te bevredigen, in geestelijk opzicht. Sorry lezers als ik u reeds op andere ideeën bracht, het bleef daar hoe dan ook een intrinsiek christelijke aangelegenheid.

Irmina nam als oudste haar verantwoordelijkheid om het zo proper mogelijk te houden, ondanks het feit dat ze ons uit visueel opzicht het meest misleidde, haar decolleté was immers verruimend diep, ik kon zoiets met mijn 16 jaar onmogelijk aan de juiste diepzinnigheid linken. Telkens ik er in slaagde om mijn blikken van haar af te wenden, werd ik ruimschoots met het zachtzoete boezemgevoel opgevangen door afwisselend Bea en Lea, dat had ook te maken met een wispelturige Sjimmie die maar niet kon kiezen. Nu moet ik voor de volledigheid van dit toch wel halvelings geile verhaal vermelden dat mijn twee beste kameraden gebreveteerde zangers waren in het kerkkoor. Die jongens hadden de reputatie van nachtegaaltjes te zijn, met loepzuivere stemmen en de juiste knik in de keel als de emotie moest toongezet worden. Juiste tijd, juiste plaats, de meisjes begonnen warm te lopen, alles kriebelde bij iedereen, Irmina kwam met een verrassend voorstel, dat niet zozeer Sjors en Sjimmie maar vooral mij de adem afsneed, zij stelde een duet voor. In mijn verwarring en seksuele totale onervarenheid zat ik meteen op het slechte spoor: ik onthield een flard van haar plotse idee en de vage term uw tette zinderde na bij mij, hoe zou u zelf zijn in zulke borstenrijke omgeving en de zwoelte die was neergedaald dankzij de dichte aanwezigheid van moeder Maria.
In mijn verhitte kop speelden zich de meest wulpse scenario’s af, ik zag zelfs dat Bea en Lea enthousiast reageerden, hun bovenlichamen deinden heen en weer, kant en klaar om aan dit voor mij aantrekkelijke intermezzo te beginnen. Ging dit om een katholiek minnenspel waar ik als onchristelijke puber onwetend van was, moest ik dringend terug naar de kerk, met inbegrip van hun gewijde erotiek? Help mij heilige maagd Maria, bad ik een schietgebedje, terwijl ik het witte kleed van Irmina zag veranderen in een opwaaiende zomerjurk.
De wind en de zon begonnen hier te zuchten van genot. O my god.

Iets, om niet te zeggen veel, moet er mij toch ontgaan zijn, want plots begonnen Sjors en Sjimmie tweestemmig te zingen, zij zetten hun schoonste keelstroken open en kweelden duaal gelijkgeschakeld de plaatselijke zomerhit Ons Lief Vrouwke van Baalrode.
Irmina zeeg neer, Bea en Lea gingen plat, de zangers stegen op, ik zweeg, als muzikaal zedigste van de zes. Op het einde van die verzengend mooie hymne – het ging door onze maag en alle onderlagen – hebben wij een gezamenlijke climax bereikt, een extreem goddelijke vereniging, die voelbaar en haast vloeibaar doorliep tot in onze onderbroekjes.

Met deze onverwacht propere en soft-erotische plot werd mijn aanvangsstelling bewezen dat er een perfect raakvlak kan bestaan tussen christelijke vervoering en kuise seksualiteit. Beste lezers, volg dus steeds de katholieke wegen van het dubbel gevoel, u ingegeven vanuit oprechte ontboezemingen. De dorst naar borsten is soms spiritueel niet te stillen, laat dit ook voor de devote dames geen worst wezen. Gelovige onverschilligheid is een sekskiller, dat wist Christus al: ga naar kapellekes & speel het klaar!

Twijfelt u nog en bent u desondanks een ongelovige gebleven? Wel, dan geeft ik u nog even het volgende mee. Irmina werd een gerespecteerde bordeelmadam op de baan van Baalrode naar Diest, haar zussen Bea en Lea hebben de succesvolle seksbrasserie “De Fiere Tiet x 4” uitgebaat, mijn vrienden Sjors en Sjimmy werden wereldberoemde charmezangers in Vlaanderen en ikzelf… ik legde de lange weg af van gewone apostel tot hogepriester in de liefde (merci Nathaliefje). Toch straf allemaal. Hoe zou dat gelukt zijn zonder de genade van de maagd Maria en onze omgekeerde seksspellekes aan het veldkapelleke? O ja, dan was er nog de niet expliciet figurerende Tiny, tja, laat dat het klein mysterie blijven, tenzij zij zelf hier haar sluier aflegt, als mogelijks blote repliek.
Dus volgende keer misschien een begin met striptease, weliswaar van mystieke aard. Van geilheid maken wij immers heiligheid.