‘We gebruiken verstand slechts beperkt, ons gedrag wordt vooral door emoties gestuurd’, schrijft Marleen Finoulst, hoofdredactrice van Bodytalk.
Sinds George Clooney zijn naam aan Nespresso verbond, schoot de verkoop de hoogte in. Verbluffend hoeveel mensen zich laten meeslepen, denkt u nu ongetwijfeld. Maar vergis u niet, we trappen allemaal in die val, want emoties zijn veel krachtiger dan onze rede.
Dankzij zijn kordate optreden na het bloedbad bij Charlie Hebdo maakte de onpopulaire Franse president François Hollande een historische sprong vooruit. In een representatieve enquête georganiseerd door weekblad Paris-Match en Sud Radio meteen na de aanslagen in Parijs bij ruim duizend Fransen steeg zijn populariteit van 21 tot maar liefst 40 procent… Daar kun je met je verstand niet bij en toch voel je aan waarom veel Fransen plotseling van hun president houden.
Biologische wortels
Sinds de Amerikaanse acteur en regisseur George Clooney zijn naam aan Nespresso verbond, schoot de verkoop van de koffie de hoogte in. Verbluffend hoeveel mensen zich laten meeslepen door zo’n doorzichtige reclame, denkt u nu ongetwijfeld. Maar vergis u niet, we trappen allemaal in die val, want emoties zijn veel krachtiger dan onze hoog ingeschatte rede. Meer nog, we gebruiken ons verstand slechts in beperkte mate, want gedrag wordt vooral door emoties gestuurd.
Emoties hebben diepe biologische wortels, dat wist Darwin al, en zitten diep in ons brein. Het emotionele brein zit aan de binnenkant van de hersenen, in onder andere het limbisch systeem en de amygdala, terwijl het denken en de rede in de buitenste schil zitten, in de neocortex. Tussen beide bestaan zeer veel complexe verbindingen, zodat ons verstand soms wel ongepaste emoties kan onderdrukken en we onszelf af en toe min of meer tot de orde kunnen roepen.
Soms wint ratio van emotie
Informatie die binnenkomt uit de buitenwereld wordt door beide delen gelijktijdig ontvangen en verwerkt. Er kan een samenwerking ontstaan tussen rede en emotie en dan voelen we ons opperbest. Maar soms is er concurrentie en volgen we ons hart tegen ons verstand in. We drinken bijvoorbeeld te veel om de innerlijke gejaagdheid te verdrijven, zoals na een te lange werkdag, terwijl we weten dat we dat beter niet zouden doen.
Een andere keer neemt de ratio het over tegen de emotie in: we willen die collega het liefst een mep verkopen, maar houden het op beleefd glimlachen. Wanneer het denkende en emotionele brein elkaar tegenwringen, voelen we ons ongemakkelijk. En als de rivaliteit te lang aanhoudt, dan wint bijna steeds de emotie. Je redeneert de irritaties die je partner bij je opwekt weg, onderdrukt de wrok, maar als je je gevoelens niet kunt ventileren, kookt het potje vroeg of laat toch over