Uit Doorbraak – Meer dan een mening – Luckas Vander Taelen – 26 november 2019

Moslims hechten de laatste decennia steeds meer belang aan halal-producten. Is dit een traditionele en door de Koran ondersteunde praktijk of is het een manoeuvre van fundamentalistische stromingen en commerciële belangengroepen?

De opkomst van haram

De Franse antropologe Florence Bergeaud-Blackler schreef twee jaar geleden een spraakmakend boek: Le marché halal où l’invention d’une tradition. Na jarenlang onderzoek kwam ze tot de conclusie dat er een belangrijke verschuiving had plaatsgevonden in de betekenis van het begrip ‘halal’. Ze gaf daarover een interessante lezing aan de universiteit van Montpellier, die op Youtube te bekijken valt. Bergeaud-Blackler is allesbehalve militant of activist, maar in de eerste plaats een wetenschapster die haar onderzoek van meer dan twintig jaar samenvatte in een zeer bevattelijke boek.

Khomeini, halal & commercie

Vanuit rijke oliestaten zoals Dubai wordt dit soort marketing ondersteund, omdat het de perfecte manier is om een strenge godsdienstbeleving ingang te doen vinden. Zij steunen ook de Mondiale Islamitische Liga, die over heel de wereld controleurs uitstuurt om halal-vlees te keuren. Bergeaud-Blackler beschrijft hoe er tussen controleurs een competitie bestaat, waarbij de meest radicale steeds de bovenhand halen. Langs die weg slagen bijvoorbeeld de Moslimbroeders er steeds meer in hun extreme visie te verspreiden.

Moslims hechten de laatste decennia steeds meer belang aan halal-producten. Is dit een traditionele en door de Koran ondersteunde praktijk of is het een manoeuvre van fundamentalistische stromingen en commerciële belangengroepen?

De opkomst van haram

De Franse antropologe Florence Bergeaud-Blackler schreef twee jaar geleden een spraakmakend boek: Le marché halal où l’invention d’une tradition. Na jarenlang onderzoek kwam ze tot de conclusie dat er een belangrijke verschuiving had plaatsgevonden in de betekenis van het begrip ‘halal’. Ze gaf daarover een interessante lezing aan de universiteit van Montpellier, die op Youtube te bekijken valt. Bergeaud-Blackler is allesbehalve militant of activist, maar in de eerste plaats een wetenschapster die haar onderzoek van meer dan twintig jaar samenvatte in een zeer bevattelijke boek.

Vroeger was alles wat niet ‘haram (verboden) ‘halal’ en toegelaten voor moslims. Tot diep in de vorige eeuw was halal-vlees zelfs niet vereist voor moslims. Dat werd met zoveel woorden gezegd door de negentiende-eeuwse Egyptische islamitische hervormer Mohamed Abduh. Die hoopte op een einde aan de interne twisten in de islam en verstandhouding met de christenen. Bergeaud-Blackler beschrijft hoe die liberale koers in de islam kort voor de Tweede Wereldoorlog stilaan werd ondermijnd door toegevingen aan kleinere groepen moslims. Die stuurden aan op een rigide interpretatie van de islam. Merkwaardig genoeg kwamen die eisen meestal van moslim minderheden in de diaspora, buiten de Arabische wereld, die toen minder orthodox was op religieus vlak.

Khomeini, halal & commercie

Sinds een paar decennia heeft het begrip ‘halal’ aan belang gewonnen: alles wat niet halal is, is verboden. Sinds ayatollah Khomeini na de Iraanse islamitische revolutie het begrip strenger maakte en zijn eigen slachters naar buitenlandse vleesproducenten stuurde, is er een halal-markt ontstaan die zowel commerciële belangen als een fundamentalistische interpretatie van de islam dient. Dat samengaan noemt Bergeaud-Blackler ‘een huwelijk tussen commercie en religie; van islamitisch fundamentalisme en neoliberalisme’. Nergens is dat beter geïllustreerd als in de op moslims gerichte campagne van multinational Nestlé, onder de slogan ‘Bringing peace of mind around the world‘. Een hoge directeur van Nestlé zei dat zijn firma de ‘bewustwording van halal wou propageren’. Met Nestlé-producten natuurlijk.

Vanuit rijke oliestaten zoals Dubai wordt dit soort marketing ondersteund, omdat het de perfecte manier is om een strenge godsdienstbeleving ingang te doen vinden. Zij steunen ook de Mondiale Islamitische Liga, die over heel de wereld controleurs uitstuurt om halal-vlees te keuren. Bergeaud-Blackler beschrijft hoe er tussen controleurs een competitie bestaat, waarbij de meest radicale steeds de bovenhand halen. Langs die weg slagen bijvoorbeeld de Moslimbroeders er steeds meer in hun extreme visie te verspreiden.

Halal-cola & halal-burger

Het is er de fundamentalisten om te doen om de geloofsgemeenschap te onderwerpen aan religieus gezag en ze zoveel mogelijk af te sluiten van ‘gevaarlijke’ invloeden. Wie zich niet houdt aan de halal-voorschriften is verdacht. Zo ontstaat er een opbod dat steeds gewonnen wordt door de meest radicale: een salafistisch geïnspireerde slager zal het halen van minder rigide concurrenten die ook niet-halal producten verkopen, omdat zijn cliënten geloven dat hij de meest vrome verkoper is.

Halal tegen de rest

Door het ongebreidelde neoliberalisme dat op mondiale schaal opereert, wordt de religieuze orthodoxie steeds agressiever verspreid. Daardoor wordt wat oorspronkelijk de visie van een minderheid was steeds meer opgelegd aan de meerderheid van de moslims. Volgens een enquête van Bergeaud-Blackler volgen de meeste moslims de halal-voorschriften om deel uit te maken van de gemeenschap. Een niet onbelangrijk groep doet dit uit religieuze redenen en hoopt op die manier ‘punten’ te scoren die hun belang hebben op de ‘Dag des Oordeels. Halal wordt zo net als de hoofddoek een bewust teken van het behoren tot een groep, die zich wil onderscheiden van anderen. Dat dit integratie steeds moeilijker maakt, is hierbij ondergeschikt aan het streven naar zuiverheid in de eigen groep.

 

Een reactie achterlaten