Bij het Israëlisch-Arabisch conflict zijn tussen 1989 en 2015 bij de twee intifada’s, de Gaza-oorlogen en andere confrontatie en aanslagen ruim 6400 doden gevallen, de grote meerderheid daarvan Palestijnse strijders en burgers. Dat zijn er 6400 te veel, maar het loont wel de moeite dat menselijk lijden in perspectief te plaatsen. In Turkije stierven in het conflict met de Koerden in dezelfde periode vijfmaal zoveel mensen, bijna 33.000, en ook daarvan behoorden de meesten tot de Koerden, de grootste minderheid ter wereld zonder eigen staat. In de burgeroorlog in Jemen tussen sjiitische Houti’s en een door Saudi-Arabië geleide internationale soennitische coalitie, waartoe ook landen als Senegal, Marokko en de Verenigde Arabische Emiraten behoren, stierven sinds 2015 al veel meer mensen dan in drie decennia van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Om maar te zwijgen over de vele tienduizenden doden die bij religieuze conflicten in landen als Sudan, Somalië, Nigeria en Afghanistan zijn gevallen.
Over het lijden van religieuze minderheden of van vrouwen, homoseksuelen of seculieren in islamitische landen hoor je de Israël-critici echter zelden of nooit. Bij mijn weten bestaan er tenminste geen noemenswaardige boycot- en desinvesteringsbewegingen tegen Saudi-Arabië vanwege de onderdrukking van de sjiieten in het land en de bombardementen van de burgerbevolking in Jemen; tegen Iran wegens de systematische onderdrukking van de homoseksuelen; tegen Pakistan wegens de dodelijke blasfemiewetten; of tegen al die sharialanden met apartheidswetgeving voor vrouwen. Integendeel, in het fundamentalistische en terreur financierende Qatar gaan we gewoon voetballen voor het FIFA-Wereldkampioenschap in 2022, op de lijken van honderden Aziatische gastarbeiders die door de erbarmelijke arbeidsomstandigheden bij de bouw van de stadions en andere infrastructuur het leven hebben gelaten. Op de shirts van voetbalclubs als Real Madrid, Paris Saint-Germain en AC Milan worden we opgeroepen: ‘Fly Emirates‘; Barcelona, AS Roma en Bayern München laten zich, net als bij de FIFA, sponsoren door Qatar Airways. Wat zou er gebeuren als een voetbalclub op het idee zou komen zich door de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al te laten sponsoren? De vraag stellen, is haar beantwoorden.