We zijn een paar kilometer van het paleis van Versailles, maar een afgrond scheidt de beroemde residentie van de koningen van Trappes, waar Lodewijk XIV de vijvers bouwde als waterreservoirs voor het kasteelpark.
In de schijnwerpers sinds een filosofiedocent die hulde bracht aan Samuel Paty nu onder politiebescherming moet leven, is de Franse stad Trappes een laboratorium om te begrijpen hoe dertig jaar multiculturele ideologie in de buitenwijken niet leidt tot culturele verrijking, maar tot de dood van de westerse cultuur.
Het wekelijkse Valeurs Actuelles geeft ons een kijkje in het leven in Trappes:
Trappes staat erom bekend een groot contingent jihadisten aan de Islamitische Staat te leveren. Trappes heeft 32.000 inwoners, waarvan 70% moslims, 40-50 verschillende nationaliteiten. Meestal hier geboren, dragen de bewoners de hijab, qami, sarouel, traditionele Midden-Oosterse kleding. Er zijn geen gemengde kappers meer. Fundamentalistische boekhandels en islamitische kledingwinkels zijn volop aanwezig rond de Omaribn-al-Khattb-moskee, op een steenworp afstand van de trendy bars van Oberkampf Street. Vrouwen wagen zich niet meer buiten met blote armen. Vrijdaggebeden overspoelen de straten en zijn niet onderhevig aan sancties. De inzending is voltooid. De kerk kan niet concurreren met de vijf moskeeën.
Plaatje hierboven: De enige synagoge van Trappes, waarvan de fundamenten dateren vanuit de Middeleeuwen, werd op 10 oktober 2000 in brand gestoken na een serie antisemitische incidenten tijdens de Palestijnse Al Aqsa Intifada. De Israëlitische gemeenschap nam een ander adres in de rue de Stalingrad Nord 17 in gebruik. [beeldbron: Getty Images]
Eric Zemmour zei in zijn show Face à l’Ainfo op CNews dat Trappes “een moslimstad is geworden, geregeerd door de islamitische wet”. Volgens hem “is daar geen Franse wet meer” en is Trappes een broedplaats voor de islam geworden. “Het is een gebied dat niet langer Frans is, dat niet meer onder het Franse recht valt, zegt deze professor”.
Wat zei Trappes-professor Didier Lemaire, met de dood bedreigd en nu gedwongen te verhuizen met politie-escorte? Lees hieronder:
Nadat de Joden Trappes hadden verlaten, verschenen er geen antisemitische inscripties meer op de stadsmuren. Er is geen gemengde kapper meer. Maghreb-vrouwen mogen geen cafés meer betreden. De sluier oefent een enorme druk uit op vrouwen. Dan zijn het de gematigde moslims en de atheïsten die vertrekken. Fundamentalisten voltooien hun zuiveringsproces met succes.
Pater Étienne Guillet, 44, is de priester van Trappes. Hij heeft een sterke gemeenschap omdat zijn parochianen uit Kaapverdië, Congo, Ivoorkust en India komen. Maar dan geeft hij aan Vatican News toe: “De Trappes-moskee biedt plaats aan 3000 mensen, onze kerk heeft slechts 400 zitplaatsen”.
Vijf moskeeën, een kerk en een synagoge – die in brand werd gestoken -: een Turkse moskee gerund door de regering van Ankara; een Tabligh-moskee; een kleine moskee-gebedsruimte; een moskee ten zuiden van de Sahara; de Grote Moskee die wordt gerund door de belangrijkste religieuze vereniging van de stad die dicht aanleunt bij de Moslimbroederschap.
Twee journalisten van de krant Le Monde brachten een jaar door in Trappes en legden hun ervaringen vast in het boek ‘La communauté’, waar ze een parallelle samenleving beschrijven waarin islamisten het openbare leven domineren. En dan loopt het model over.
In de nabijgelegen stad La Verrière zien we “de terugtrekking van moslimvrouwen van de arbeidsmarkt”, “een sterke, wijdverbreide, permanente gemeenschapslogica” en de druk om een salafistische moskee te financieren of de sluier te dragen. Paris Match had het ook over Trappes en voegde nog een element toe: ‘”In Trappes zijn alle slagers halal”.
Het is de “Submission” van Michel Houellebecq die werkelijkheid is geworden.