Franse imam in Jeruzalem: ‘Anti-Zionisme is een masker, het is in feite antisemitisme’

Hassen Chalghoumi (hierboven aan de Kotel, aka Klaagmuur –bron: J-Post), de imam van de gemeentelijke Drancy-moskee in Seine-Saint-Denis nabij Parijs, die momenteel een delegatie van Franse moslims leidt in Israël, zei op woensdag 12 juni in Jeruzalem dat anti-Zionisme antisemitisme is, en beschuldigde de Moslim Broederschap van opruiing tegen Joden in Frankrijk en in België.

Chalghoumi is voor zijn tweede bezoek aan Israël, georganiseerd door ELNET, een ngo die zich inzet voor de versterking van de betrekkingen tussen Europa en Israël. Hij leidt een groep verschillende jonge islamitische politici, uit de media en sociale leiders uit Frankrijk en België tijdens een rondreis door het land.

Chalghoumi vertelde The Jerusalem Post via een vertaler:

Anti-Zionistische propaganda is een masker; het is in feite antisemitisme, maar wordt gebruikt om antisemitische dingen op een meer beleefde manier te zeggen. Wat kenmerkend is voor anti-Zionisme is de haat. Als we het simpelweg hadden over de kritiek op de staat Israël, zouden we geen haat zien en niet praten over de noodzaak om Israël uit te roeien en te vernietigen.

Het huidige bezoek van Chalghoumi is ontworpen om de jonge moslimleiders te helpen Israël beter te begrijpen en de Joods-islamitische dialoog in eigen land te promoten. De groep bezocht de Knesset op woensdag en ontmoette ministers en parlementsleden. Later gingen ze naar de Westelijke Muur (Kotel/Klaahmuur) en bezochten ook Yad Vashem, de Tempelberg en Israël’s grenzen in het noorden en van de Gazastrook.

Na een hele dag touren door Jeruzalem, zei Chalghoumi dat Jeruzalem helemaal niet is zoals hij had verwacht. “Ik dacht dat ik besloten groepen zou vinden die slechts weinig vrijheden en beperkte vrijheden hadden,” zei hij. “Toch vind ik een ruimdenkende gemeenschap die opgewonden is om elkaar met liefde te verwelkomen …. Het is bemoedigend en hartverwarmend om iedereen hier samen te zien – Joden, moslims en christenen.

Chalghoumi merkte op dat hij verwacht had dat hij zich bijzonder onwelkom zou voelen aan de Westelijke Muur. “Ik was verrast om te zien dat toen Arabieren, zowel vrouwen als mannen, de Kotel binnengingen, niemand ons raar bekeek of iets negatiefs zei of ons onwelkom liet voelen,” zei hij. “In feite wilden mensen weten over onze reis, ze wensten ons ‘Baruch Hasjem’ [gezegend is God] en zeiden gebeden voor ons … We voelden ons zeer welkom.

Ruimer gesproken zei de imam dat hij begon met zijn pogingen om extremisme te bestrijden en interreligieuze activiteiten te ontplooien na een reeks islamistische terreuraanslagen in Frankrijk en in België vanaf 2012. Chalghoumi zei dat het feit dat alle aanvallen werden uitgevoerd door jonge mensen, hem ertoe brachten de geest van de Franse en Belgische moslimjongeren te veranderen. “Jeugd was de kern van de zaak, en daarom zou het beïnvloeden van jonge moslimleiders invloed kunnen hebben op moslimjongeren en gematigde moslim-joodse relaties,” zei hij.

Gevraagd waarom antisemitisme zo wijd verspreid is in Franse en Belgische moslimgemeenschappen, waar in veel buurten Joden geen herkenbare joodse symbolen kunnen dragen, zei Chalghoumi dat islamitische groeperingen, met name de Moslim Broederschap, extreem actief zijn in de regio en hun ideologie hebben gepromoot, waaronder klassiek antisemitische ideeën.

Hij zei dat de Broederschap het Israëlisch-Palestijnse conflict “tot een vlaggenschipprobleem heeft gemaakt om moslims in Frankrijk te verenigen.” Dit heeft de groep geholpen geld in te zamelen, vooral uit Turkije, Qatar en Iran, geld dat ze nadien hebben gestort in islamitische groeperingen in Europa en in hun instellingen. “De Moslimbroederschap is tegen de Joden en Israël. Ze gebruiken oude antisemitische tropen, zoals Joden die de wereld beheersen, rijk zijn; de [frauduleuze] protocollen van de Wijzen van Zion bevorderen; en haat tegen Israël bevorderen,” zei Chalghoumi.

De imam dirigeert activiteiten in de Parijse voorstad Drancy, waar hij woont, en in veel van de Parijse buurten met grote moslimgemeenschappen, om deze ideeën te bestrijden, door interreligieuze dialogen, gezamenlijke maaltijden en soortgelijke evenementen te gebruiken. Ondanks de uitdagingen zei Chalghoumi dat hij er vertrouwen in heeft dat er vooruitgang kan worden geboekt. “Je kunt niet slagen als je niet optimistisch bent. Ik heb [een ISIS] fatwa op mijn hoofd staan, raketten worden afgevuurd vanuit Gaza naar Israël. Toch gaan mensen door en ik ga door – omdat er geen andere keuze is.


Een reactie achterlaten