De openingsdatum van ons kunstatelier nadert, wij laden reeds de nodige energie op. Nathalie draait zo goed als op volle toeren.
Ik haal momenteel ongeveer de helft van haar potentieel. Ik geniet uiteraard van de leeftijdscoëfficiënt, maar als mijn diesel warmgelopen is, ben ik nog tot veel in staat, met woorden uiteraard, ik hou me enkel bezig met de taal. Mijn geliefde verzorgt de verdere aankleding van ons artistieke opzet. Ik help bij het ontrollen, desnoods het uitkleden, van het ruimere denkwerk dat de kunstenares ten huize mij biedt.

Om u een idee te geven van de obstakels die dienen overwonnen te worden volgt nu een onthutsend verhaal van puur digitaal gangsterisme. Het gebeurde in de rauwe Leuvense realiteit. Het plaatselijk kantoor van deze internetmaffia is gevestigd in de Vaartstraat nr 167. Dit grauwe bedrijf dat over lijken gaat heeft zich de megalomane naam van… Mega toegemeten. Het is een onmiskenbaar collectief van dieven en bandieten, die zelfs officieel samenwerken met onze stedelijke overheid. Even doordenken: op welk immoreel of frauduleus niveau wordt er misschien gesmost met geld en contracten in de zwarte zones die zich onder de tafels van onze burgervaders bevinden?

Ik geef u hieronder een vrij technisch maar hypercorrect relaas van de ranzige en vooral valse manier waarop Mega ons van energie wou voorzien: een extreem hypocriete vorm van hoogst bedenkelijke elektriciteitslevering. In hun folders prijzen zij zich aan als ‘groen, goedkoop en alternatief’. Weet dat deze reclame neerkomt op een talig triootje liegen, pikken en bedriegen.
Ik heb het zelden meegemaakt in mijn turbulente leven, ook niet tijdens een meer dan 40-jarige carrière bij rijkswacht en politie, dat mensen en instellingen zich zo verwerpelijk opstelden. Het energiebedrijf Mega handelt in afzetterij en bedrog, ze hanteren listen en valstrikken, ze zijn link en oneerlijk. Ethiek en integriteit zijn hen vreemd. Hun hoofdbestuur huist in Luik. Wordt het weer tijd om hier ‘Walen buiten’ te scanderen? Oordeelt u zelf, ik vertel nu.

20 september: in het kader van een energieovername voor elektriciteit vragen wij per mail een afspraak bij Mega – zij mogen ons bellen of wij willen tot in hun kantoor komen

22 september: omdat wij geen antwoord ontvangen bellen wij zelf – na ontelbaar veel pogingen krijgen wij telefonisch contact –
wij delen alle gegevens mee die dienen vermeld te worden op een overnameformulier – bij onze vraag naar de maandelijkse voorschotfactuur wordt ons meegedeeld: 200 euro – wij schrikken, want in ons kunstatelier zal er nauwelijks elektrische apparatuur voorzien zijn (geen wasmachine, geen droogkast, geen vaatwasser) – als wij willen aangeven dat wij afhaken,
wordt de verbinding plots verbroken – onmogelijk om nog bij Mega binnen te geraken…

22 september: meteen na het door de diensten van Mega verbroken telefonisch contact sturen wij hen een mail om expliciet te zeggen dat wij willen afzien van een energiecontract, tenzij zij ons nog telefonisch contacteren om alles uit te klaren en een gunstiger prijs te bekomen

25 september: wij ontvangen een mail van Mega waarin ons kennis wordt gegeven van onze inschrijving bij hun diensten –
er wordt gestipuleerd dat onze inschrijving nog zal geanalyseerd worden en dat we ‘in de daaropvolgende dagen’ een schriftelijke bevestiging zullen ontvangen + dat het ondertekende contract binnen de 14 dagen kan herroepen worden zonder verbrekingsvergoeding – (let wel: wij hebben die schriftelijke bevestiging nooit ontvangen…) – wij reageren nogmaals per mail:
wij zijn geen klant bij Mega!

27 september: wij ontvangen een mail van Mega waarbij een zekere An-Sofie ons meedeelt: Ik heb het contract geannuleerd.
Onze excuses voor het ongemak
.

1 oktober: wij ontvangen per mail een… voorschotfactuur (voor ons energieverbruik van de maand oktober) van Mega – zij delen mee dat er via pc-banking 187,38 euro van onze rekening zal afgehaald worden op 19 oktober (ondanks onze expliciete niet-bevestiging van deze domiciliëring op 22 september) – wij antwoorden meteen per mail dat er geen voorschot mag afgehaald worden vermits wij geen klant zijn geworden bij Mega

19 oktober: er verdwijnt 187,38 euro van onze rekening ten voordele van Mega – zij hadden onze opgezegde domiciliëring toch stiekem gevalideerd

20 oktober: wij sturen een ferm protest per mail – wij eisen onmiddellijke terugbetaling, zo niet zullen wij klacht neerleggen tegen Mega uit hoofde van internetfraude

21 oktober: Mega meldt ons per mail dat “een contract enkel kan geannuleerd worden indien het niet gestart is” ??? – zij specifiëren dat wij van 2/9 tot 6/9 effectief klant zijn geweest bij Mega !!! onze verbijstering: dit gaat om een ontegensprekelijke anti-datering van Mega, dit is niet anders dan retro-actieve diefstal

22 oktober: Mega meldt ons dat ze via een slotfactuur 154,14 euro zullen terugstorten op 12/11 (reken even mee, beste lezer,
ze houden lekker 33 euro achter, tel uit hun winst bij zulke standaard procedure in analoge gevallen, een makkelijk maar weerzinwekkend  verdienmodel)

23 oktober: wij antwoorden per mail dat wij niettemin klacht zullen neerleggen wegens internetdiefstal

3 november: wij stappen naar Politie Leuven om klacht neer te leggen tegen Mega … daar blijkt dat onze bank eventueel ook in de fout is gegaan, mogelijks door bedrieglijke info van Mega … wordt vervolgd!

Het energiebedrijf Mega was een paar weken geleden ook al in het nieuws gekomen met een onterechte aanrekening van 7000 euro ten nadele van een jong gezin. Deze gedupeerden hebben hun slag kunnen thuishalen dankzij mediapubliciteit in de kranten. Mega moest door het stof en betaalde terug, met zogezegde excuses. In ons geval gaat het uiteindelijk om een futiel bedrag, maar de oneerlijkheid en het bedrog zijn van eenzelfde wansmakelijke orde.

Wij willen zuivere elektriciteit in ons kunstatelier. Geen aangebrande bedrading en vervalste schakelaars.
Eerlijke en pure verlichting liefst. Aan de schandpaal of rap op het schavot met die Megabedriegenergie!

Intriest naschrift: bij onze stadse maar volkse schoenmaker horen wij een identiek verhaal, de man is zwaar in het zak gezet door Mega, men wees zijn protest af met een vage pagina 3 van het contract – die pagina leest blijkbaar anders voor het bedrijf dan voor de klant – terwijl de schoenmaker ons zijn beklag doet (hij voelt zich bedot en geschoffeerd), luisteren twee oude madammekes mee (waarvan de kleinste duidelijk zwaar gehandicapt), de andere pikt in op onze schandalige ervaringen met Mega: ook zij werd onvoorzien gebombardeerd met een gigantische Mega-rekening (die ze trouwens niet kan betalen wegens te karig pensioen),  ze was niets vermoedend en volledig ter goede trouw meegegaan in het collectieve contract dat de stad Leuven haar bij Mega had aangeboden…

Hallo mister Mo, is dat misschien de nieuwe  en blitse Mo-slim-verlichting van een burgemeester met wie het ‘goedkoop, groen en alternatief’ moet Vooruit gaan? Dit zijn toch mega mottige praktijken, waarom tolereert een stad met een progressief socialistisch beleid zulk energie-gangsterisme?

 

 

 

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *