Bibliotheek-artikel

Vijanden – Isaac Bashevis Singer (1)

Het was avond, maar de hemel was nog licht. Er stond één heldere ster aan de lucht, blauw en groen, dichtbij en ver weg, en zo stralend en tastbaar dat het hem verbijsterde. De ster stond vanaf zijn grote hoogte

Uit ‘Het Visum’ – I.B. Singer (5)

Ik stond op en liep naar het raam, benieuwd wat er buiten te zien was. Ik keek naar de muren van de binnenplaats, de daken, de ramen. Welke kracht houdt alle bakstenen op hun plaats, al die jaren al, vroeg

Uit ‘Het Visum’ – I.B. Singer (4)

Ik ging op de bank zitten. Zomaar opeens zei de papegaai met wat sterk aan een mannenstem deed denken: “papegaai aap”. Om de een of andere reden ontroerde dat me. Lieve hemel, ik wist niet dat ik zoveel om vogels

Uit ‘Het Visum’ – I.B. Singer (3)

Ach, aan de behoeften van die oude vrouw was voldaan. Ze had geen last meer van de kou, de honger, de zorgen om de huur. Ze zou hoe dan ook begraven worden, en wormen en microben zouden hun werk doen.

Uit ‘Het Visum’ – I.B. Singer (2)

Ik boog mijn hoofd naar voren zodat ik het stukje hemel boven de daken kon zien. Toen ik een glimp van een ster opving was ik verrukt, alsof ik lange tijd gevangen had gezeten en het uitspansel niet had kunnen

Uit ‘Het Visum’ – I.B. Singer (1)

Ik had eens gelezen, ik wist niet meer waar – bij Schopenhauer misschien – dat je door middel van seks in contact kwam met het Ding an Sich, de grondstof van de verschijnselen, de kern van de waarheid, datgene

Definitie van fascisme (Rob Riemen)

Uit “De eeuwige terugkeer van het fascisme” van Rob RIEMEN, Nederlands filosoof

Een politiek fenomeen dat met het einde van de oorlog niet is verdwenen en dat we nu mogen omschrijven als de politisering van de geestesgesteldheid van de massamens.

Citaat van Theodore Adorno (1903-1969)

Uit “De eeuwige terugkeer van het fascisme” van Rob RIEMEN, Nederlands filosoof

“De enige echte tegenkracht voor het fenomeen Auschwitz is persoonlijke autonomie, het vermogen tot reflectie, zelfbestemming, niet meedoen, niet je aanpassen en in plaats van een karakterloos individu,

Joden op drift – Joseph ROTH (3)

(…) Ook als een jood een ambachtsman wil zijn of een kleine winkelier, een arme geleerde of een tempeldienaar, een bedelaar of een waterdrager – hij weigert proletariër te zijn, hij wil zich onderscheiden van de armen in zijn land,

Joden op drift – Joseph ROTH (2)

(…) De arme jood is de conservatiefste van alle armen ter wereld. Hij staat bijna garant voor het voortbestaan van de oude maatschappelijke orde. (…) Joden hebben even weinig geld als hun antisemitische vijanden. Maar ze leven burgerlijk. Ze hebben